luni, 15 iulie 2013

Sirop de muguri de brad şi sirop de muguri de jneapăn



Ceste două siropuri sunt antiseptice, antiinflamatoare şi au efecte benefice în combaterea bolilor respiratorii şi în special a simptomelor de genul tusei. Probabil că aţi mai auzit de siropul de muguri de brad, dar mai puţin despre cel de muguri de jneapăn, care are o aromă mult mai puternică. Jneapănul creşte la altitudini de peste 1500 de m, în România, pe şi sub crestele muntoase mari. Mugurii i-am cules în luna iunie, atunci fiind perioada propice.
Am folosit aceeaşi reţetă în ambele cazuri: i-am fiert timp de oră în apă (doar să-i acopere), după care i-am lăsat la rece o zi, într-o oală cu capac, pentru a-şi extrage uleiurile aromatice. A doua zi am strecurat siropul, am adăugat un kilogram de zahăr la un litru de sirop şi zeamă de lămâie. Am mai fiert din nou siropul până şi-a schimbat culoarea. La fel se prepară şi siropul din muguri de pin.
Mai jos aveţi paşii reţetei şi rezultatul. Să fiţi sănătoşi!

Muguri de brad



























Prepararea mugurilor de brad














Sirop de muguri de brad


























Muguri de jneapăn


























Prepararea siropului din muguri de jneapăn




















Cele două siropuri pregătite pentru iarnă
Ingrediente:
- 1 kg de muguri de brad (jneapăn, pin)
- aprox. 2,5 l apă
- aprox 2 kg de zahăr
- zeamă de lămâie
Cantităţile sunt estimative, trebuie păstrat raportul 1 litru de sirop strecurat (deja fiert) la 1 kg de zahăr.

Paşi:
1. Se spală mugurii şi se pun într-o oală adâncă.
2. Se adaugă apă astfel încât doar să acopere mugurii şi se pune la fiert pentru o oră. Apoi se ia de pe foc şi se lasă la rece pentru o zi (24 h).
3. A doua zi se strecoară siropul, după care se adaugă zahăr respectând raportul 1:1 şi zeama de la o lămâie. Se pune iar pe foc şi se fierbe până are consistenţa dorită. În cazul în care îl fierbeţi prea mult, se va îngroşa tare.

4. După fierbe se adaugă siropul în sticle. Unii pun şi puţin alcool deasupra.

Verdict: Se poate servi atât ca şi băutură răcoritoare vara, în combinaţie cu apă rece şi/sau gheaţă, cât şi ca adjuvant in tratamentul afectiunilor cailor respiratorii, în special calmant al tusei.

Poftă bună!
Laura

15 comentarii:

  1. Intr-adevar am baut doar sirop din muguri de brad, as fi curiaosa sa gust si din celelalte!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La siropul de jneapan atat gustul cat si mirosul sunt mult mai puternice.

      Ștergere
  2. Esti o norocoasa! Un asemena sirop ar trebui sa avem cu totii in camara!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E primul an in care il pregatesc, dar nu va fi ultimul cu siguranta :D

      Ștergere
  3. Cat ma bucur ca nu doar eu culeg si fac siropuri din asemenea minuni ale naturii . Ador aceste siropuri si intr-adevar , siropul de jneapan este mult mai aromat decat cel de brad !!
    Poate ai vazut imaginile astea deja :http://catkitchen.wordpress.com/2012/06/24/mugurii-de-jneapan-si-brad-un-parfum-de-nedescris/

    RăspundețiȘtergere
  4. Sanatate curata,fur reteta si o pun bine!:)

    Te adaug in lista mea de urmariti!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu vreau sa va jingnesc, dar ruptul mugurilor de brad distruge arborele, si il face sa moara. O alternativa la fel de buna este siropul din conurile tinere de jneapan.
    Inca o data nu vreau sa supar pe nimeni, dar cred ca este pacat ca jnepenii sa moara, cand ar putea fii folosite conurile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In recoltarea mugurilor de brad nu iau niciodata toti mugurii de pe un arbore, se ia cate putin de pe mai multi brazi, astfel incat sa beneficiam si noi si natura :)

      Ștergere
    2. Nu este adevărat. Planta nu moare dacă se recoltează mugurii. Mugurii nu sunt altceva decât creșterea din acel an. Crengile respective nu se mai "lungesc", în rest e ok. Și e puțin probabil sa ia cineva toți mugurii. În general re recoltează cei de jos, unde se ajunge ușor.

      Ștergere
  6. Buna.
    Prin fierbere nu se pierd anumite proprietati benefice ale siropului?

    Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt 2 modalitati de a face sirop de muguri de brad: prin fierbere (cum v-am prezentat eu aici) sau la rece (prin straturi alternative de zahar si muguri). Intr-adevar se pierd anumite calitati prin fierbere, dar sunt si destule care se pastreaza. Eu am facut in ambele moduri. Reteta de fata prezinta modul de preparare al siropului prin fierbere.

      Ștergere
  7. Il prepar pentru prima oară. De ani multi il folosesc pe cel de brad.
    Natura e darnică. Trebuie , doar, sa aibă aprecierea noastră.
    Mulțumesc pentru rețetă, ca si doamnei care mi-a adus mugurii si conurile.

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua! Se poate prepara sirop din muguri de jneapăn desfăcuți, cu semințe ?

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips