marți, 12 martie 2013

Mămăligă cu brănză (toponită, ca în Ardeal)


Bunica mea așa o numea: mămăligă toponită și așa îi zic și eu.



 

E drept că varianta ei nu conținea bacon ci doar brânză, smântână și eventual grăsime de porc, pentru uns vasul. Dar tot mămăligă toponită este, numai că e mămligă toponită cu bacon. Sunt, din nou, foarte creativă. Într-una din zile voi reinventa și roata.


E foarte simplu de făcut. Asta dacă știți să faceți mămăligă că ăsta e cam .... ingredientul principal. Eu am făcut mămăligă pentru prima dată cu "ocazia" acestei rețete. Știu, știu, credeați că le știu pe toate dar uite că am și eu mici defecte :)) . Un alt mic defect ar fi că nu știu care mi-e stânga și care mi-e dreapta. Adică știu, dar numai după vreo 2 minute de gândire, minute în care încerc să "scriu" cu mâinile în aer ca să-mi dau seama care-i dreapta și de acolo totul se lămurește. Dar divaghez...


 
Ingrediente:
- mămăligă (făcută din 1 l apă și 250 g făină mălai)
- 300 g bacon
- 300 g brânză burduf
- smăntână
- opțional: untură de porc

Paşii:
1. Se prepară mămăliga (nu o să spun cum căci pentru mine a fost prima dată când am făcut, sunt convinsă că alţii ştiu mai bine). Dar aici este o reţetă rapidă şi uşoară, reţetă pe care am urmat-o şi eu (sau am încercat, cel puţin).
2. Se unge un vas termorezistent cu untură.
3. Se pune un start de mămăligă.
4. Se pune un strat de smântână.
5. Se pune un strat de brânză.
6. Se pune un strat de bacon.
7. Se repetă paşii 3-6 până rămânem fără ingrediente sau până umplem vasul, având grijă ca ultimele 2 straturi să fie smântână şi brânză.
8. Se dă la cuptor căteva minute, până se formează o crustă deasupra.


Poftă bună!
Liana

6 comentarii:

  1. Nu am facut deloc in iarna asta! Tare pofta mi-ai facut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lasa ca e buna si primavara si vara si toamna, numai loc in stomac sa fie.

      Ștergere
  2. Dada, cunoastem!! Mereu se facea la bunici acasa, si ne placea tuturor. Acum eu mai renunt la bacon, dar restul ingredientelor le pastrez ;) Pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer şi eu aş renunţa la bacon, dar îl pun pentu soţul meu. Pentru el, o masă 'sănătoasă' este o masă cu carne, deci nu prea am de ales.

      Ștergere
    2. hai ca iti spun eu cum se face in cluj mamaliga cu branza...
      ingrediente: Faina de malai...1 l Apa...Cascaval....Branza de burduf...Slanina si Smantana;
      Mamaliga: se pune apa la fiert...dupa ce fierbe apa se toarna malai in apa si sare dupa gust si se amesteca constant ca sa nu se prinda de fund si se complecteaza cu faina de malai pana ajunge la textura dorita( sa nu fie moale dar nici foarte groasa mamaliga)...de preferatt mamaliga se face intr-un vas de fonta...
      Casul se da pe razatoare si se pune intr-o farfurie impreuna cu Branza de burduf sfaramata si se amesteca ....
      dupa ce ii gata mamaliga se trage deoparte si se trece la etapa prajiri slaninei intr-o tigaie pana ajunge la textura jumarilor...
      dupa aceasta etapa se ia un vas de preferatt de sticla in care se aseaza un strat mediu de mamaliguta se aseaza branza si cateva bucatele de slanina prajuta in functie de preferintele fiecaruia si se toarna putin ulei rezultat dupa prajurea slaninei iar peurma se pune un alt strat de mamaliga.....se repeta aceasta etapa in functie de dimensiunea vasului...la sfarsit se pune doar branza de burduf sfaramata pe toata suprafata mamaligutei si se pune iar slanina si se toarna smantana pe toata suprafata mamalugutei
      Nu se mai pune incaodata la cuptor dupa cum rezulta din pozele din post....si apropo ii buna si varianta ta pe care ai prezentato cu bacon....sfat... restul de mamaliga ce ramane se mamanca cu smantana :D

      POFTA BUNA
      http://www.dentist-tudoroniu.ro

      Ștergere
    3. Foarte buna si varianta ta dar cred ca in diferite parti ale Ardealului se face in mod diferit. Oricum, diferentele sunt minore.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips